Да четем и пишем преди да проходим


10488927_799777843388300_1567193703_nПрез 1955г. американският лекар Глен Доман заедно с група учени основава Институт за Развитие на Човешкия Потенциал във Филаделфия, САЩ. Той разработва система за рехабилитация на деца с различни мозъчни травми. Разработените методики показали поразителни резултати. В основата на разработките учените открили следното: Чрез здравите участъци на мозъка може да се въздейства върху увредените. Имало е случаи, в които деца с мозъчни травми задминавали здравите деца. Така към института се появили безплатни неделни курсове „Как да развиете интелекта на вашето дете“, на които можел да се запише всеки желаещ.

„По лесно е да обучите дете на една година, отколкото дете на седем години. А да обучите четиримесечно дете е по-лесно от едногодишно“

Установено е, че ученето е максимално ефективно в периода на развитие на мозъка, а именно до 6-7 годишна възраст. След това способността за обучение рязко намалява, като най-интензивният период на растеж на мозъка е до три години. Доман предлага методики за обучение по четене, математика, физическо развитие. Според него физическото развитие е тясно свързано с развитието на интелекта.

Програмата е предназначена за деца до пет годишна възраст, а Доман твърди, че обучението трябва да започне от раждането на детето. Започва се с четенето като паралелно може да се започне и с програмата за получаване на енциклопедични знания. След като детето покаже, че успешно усвоява предлагания материал, тъй като Доман категорично отрича проверката като форма за оценка на постигнатото, може да се включат и математическите картончета. Според Доман проверката на знанията пречи и намалява интереса на децата към обучението. Заниманията трябва да се провеждат, когато детето е будно, нахранено и в добро настроение. В никакъв случай не трябва да се принуждава детето! Ако то се забавлява, значи сте постигнали по-голямата част от нужния резултат. Всичко трябва да бъде под формата на игра, а след всеки урок детето трябва да се поощрява с целувка, погалване или похвала.

Накратко ще опиша първите стъпки в обучението, а повече информация на български език можете да намерите в „Развивай правилно ума на детето! Как?“

ЧЕТЕНЕ

Пригответе си плътен бял картон и дебело пишещ червен флумастер. Картонът се реже на ленти с размери 10 х 50 см. В центъра на картончето се пише думата. Височината трябва да е 7,5 см,  а дебелината 1,5 см. По този начин детето възприема по-лесно написаното. Пишете с печатни букви и винаги с един и същи шрифт без да драскате. По-нататък размерът постепенно ще намалява, а цветът ще се промени на черен. Началото се поставя с 5 думи като те се повтарят 3 пъти през деня с разстояние най-малко половин час между тях. На втория ден се добавят още 5 думи, а на третия нови 5. Така на третия ден детето учи 15 думи или 9 пъти се изучават през деня. Показването на всяка дума е достатъчно да трае 1 секунда. На четвъртия и петия ден се повтарят думите от третия. На шестия ден можете да смените първия комплект с нов. Всеки комплект трябва да се изучава по 5 дни като интензивността на заниманията се определя от детето и от вашето свободно време. Важното е всички да се забавлявате. Първите думи са най-близките до детето хора – мама, тате, баба, дядо, леля, чичо. След това можете да напишете близките до него играчки, после частите на тялото, предметите от бита (маса, стол, легло и т.н.), названия на хранителни продукти, животни и т.н. Вие сами определяте последователността според предпочитанията на детето.

Следващата фаза е изучаването на глаголи като тук може да добавите и действия (скачане, тичане и т.н.). По-нататък се продължава със словосъчетания, след това прости изречения, цели изречения, докато се стигне до първата книжка.

ЕНЦИКЛОПЕДИЧНИ ЗНАНИЯ

Картончетата са квадрати с размери 28 х 28 см, които съдържат информационен факт – залепена рисунка или фотография. Изображението трябва да бъде ясно, еднозначно (ако картончето е посветено на кучето, то на него трябва да бъде нарисувано само куче, без къщичката, оградата или стопанина. Под картинката трябва да има надпис, който не трябва да се опростява (например, пишете не „гъба“, а „есенна пънушка“). Започва се с минимум 10 картончета, като постепенно картотеката се разраства и се появяват подраздели. Например, темата „цветя“ може да се раздели на „стайни растения“, „полски цветя“, „градински цветя“. Материали може да намерите в стари списания, рекламни материали, картички.

МАТЕМАТИКА

Подготвят се картончета с размери 27 х 27 см (трябва да бъдат поне 100) и много червени кръгчета-точки с диаметър около 2 см, изрязани от червена хартия. Доман предлага се избяга от абстрактните числа, а вместо тях да се ползват тези точки. Колкото по-малко е детето, толкова по-бързо ще се пребори с тази наука. Започва се с първите 5 картончета с точки от 1 до 5 като методът е същият като при четенето. Продължава се така, докато се стигне до стотното картонче. Следващият етап е събиране и изваждане. Започва се от 1 до 20. Например, показвате картончето с едно и казвате „едно плюс две“ (оставяте едно и показвате две) „е равно на три“ (оставяте две и показвате три). Не обяснявайте какво е плюс или равно. Детето само ще разбере в последствие. Всяко занятие трябва да се състои от три различни примера.

За статията е ползвана информация от книгата „Развивай правилно ума на детето! Как?“

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s